Aankomst Kampala - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Tim Jansen - WaarBenJij.nu Aankomst Kampala - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Tim Jansen - WaarBenJij.nu

Aankomst Kampala

Blijf op de hoogte en volg Tim

09 Oktober 2012 | Oeganda, Kampala

Hallo allemaal!!!

Heerlijk, we zijn er! Zondagavond (07-09-2012) vertrokken met Turkish Airlines, via Istanbul en Kigalu (Rwanda), eindelijk aangekomen in Entebbe een voorstad van Kampala. Vanochtend (09-10-12) om 3:00u zijn we geland en om half 5 liepen we het guesthouse in Kampala binnen.

Maar eerst Istanbul. Want hier hebben we een tussenstop gehad van ongeveer zestien uur wat natuurlijk heel erg lang is. Zoals ik al eerder heb verteld kregen we van Turkish Airlines een citytour door Istanbul. Na een onrustige nacht zijn we om acht uur op zoek gegaan naar de ‘hotel desk’ waar we onze tour moesten boeken. Hoewel we steeds van het kastje naar het muurtje gestuurd werden, hebben we uiteindelijk een ‘hotel desk’ gevonden. Deze man beweerde dat we net te laat waren, maar dat hij wel iets kon regelen voor vijfenveertig dollar per persoon. (i.p.v. een gratis tour!) Dit vertrouwde we niet en we hadden ons erbij neergelegd dat de citytour niet door ging. Omdat we onze eerste malariatablet in moesten nemen besloten we een warme chocomel te bestellen bij de starbucks die we achter in de vertrekhal zagen. Bij de starbucks aangekomen zagen we tot onze verbazing in een hoekje een ‘Turkish Airlines Hotel Information Desk’. Dit was dé balie die we moesten hebben. Snel gevraagd of het nog mogelijk was om mee te gaan en natuurlijk was dat mogelijk. Na een kwartier werden onze namen genoemd en konden we met de gratis tour mee. Dus het malariatabletje heeft ons nu al goed gedaan ;)

City tour Istanbul
De tour opzich was erg goed geregeld! Na een kort ritje eerst een uitgebreid ontbijt waarna we een grote moskee, een paleis en wat bezienswaardigheden bezocht hebben. Daarna kregen we nog een uitgebreide lunch en toegangskaartjes voor nog een soort fortachtig gebouw. Toen weer snel terug naar het vliegveld om weer door de controle te gaan en te wachten op de volgende vlucht. Het is toch wel apart om weg te gaan van het vliegveld terwijl je in je achterhoofd weet dat je er echt op tijd terug moet zijn, een beetje tegenstrijdig.
De vlucht van Istanbul naar Uganda (via Rwanda) verliep voorspoedig. Gelukkig een iets luxer toestel waarbij ieder een eigen scherm had voor een filmpje of een spelletje. Het vliegtuig zat niet vol, dus we hadden allemaal wat meer ruimte waardoor we toch nog even hebben kunnen slapen. In Rwanda, wat verder ligt dan Kampala, hebben we een korte stop gehad. Niemand wist waarom, maar gelukkig werd onze weg snel vervolgd.

Aankomst Entebbe
Aangekomen op Entebbe Airport hebben we een visum geregeld en werden we opgewacht door iemand van de organisatie hier, erg prettig midden in de nacht. Hij bracht ons over de ‘snelweg’ (hele slechte verharde weg) naar het guesthouse in Kampala city. Het laatste stuk over de ‘normale’ weg (nog slechter en onverhard) ging erg langzaam, maar uiteindelijk zijn we er gekomen. Snel nog even naar bed en vanochtend stond een heerlijk ontbijt op ons te wachten.

Onafhankelijkheidsdag Uganda
Vandaag (09-10-2012) is Uganda vijftig jaar onafhankelijk. Vandaag is het dus groot feest en krijgen we vanavond een buffetje met drank. Helaas is de kans erg groot dat er opstandjes ontstaan door protesten in de stad. Daarom wordt geadviseerd om als buitenstaander de stad nog even niet in te gaan. Op zich jammer, maar we hebben nu toch genoeg aan onszelf. Een beetje bijkomen, luieren en in het zonnetje deze blog typen is ook wel even lekker.

Het internet is op dit moment erg slecht maar dat kan ieder moment omslaan. Je kunt er niks van zeggen. Mijn Nederlandse nummer werkt hier (nog) niet, maar ik heb ondertussen wel een Ugandees nummer. ( 256 7 8333 9709)

Voor nu nog even in de zon liggen met een boekje en bijkomen van de reis en stiekem steeds mijn internet refreshen in de hoop dat er even een signaal is zodat ik even kan mailen en dit bericht kan posten.

Dit bericht heb ik vanmiddag getypt en ik heb inmiddels een moment gevonden waarbij internet het (even) doet.... Dus snel uploaden!!! ;)

Tot snel!!!

• 09 Oktober 2012 - 18:24

Margo:

fijn dat we nu al iets horen.
    je mail hebben we ondertussen 2x ontvangen.
    maar liever teveel berichten dan te weinig.
    het klinkt toch allemaal wel dat het goed geregeld is daar.
    geniet er van en tot snel weer.
    xxx

• 09 Oktober 2012 - 18:26

Eliza:

Hooi Tim!

Fijn om te horen dat jullie goed zijn aangekomen in Kampala!

Ik snapte het verhaal van de Istanbul citytour aan de telefoon niet, maar nu begrijp ik het helemaal! Netjes van die vliegmaatschappij dat ze zoiets aanbieden. Blijkbaar waren jullie al goed wakker dat jullie door hadden dat het niet helemaal pluis was, waarschijnlijk had ik het ook nog geloofd. Toch bijzonder dat je dit ook nog even hebt kunnen meepikken!

Goede dag uitgekozen om aan te komen dus, meteen een feestmaaltijd! Dit betekent natuurlijk wel dat de komende maaltijden alleen maar kunnen tegenvallen, haha! Hoe is het guesthouse? Slapen daar nog meerdere mensen?

Nou geniet van de eerste dagen en laat alle nieuwe indrukken rustig op je inwerken!

Liefs, Eliza

• 09 Oktober 2012 - 18:48

Jorien:

Tim, heel veel plezier!!

Ik ben helemaal vergeten op je mailtje(s) te reageren, maar ik ga het allemaal regelen.

Ik houd je waarbenjij.nu in de gaten, leuk om te lezen!

Groetjes,
    Jorien

• 09 Oktober 2012 - 19:00

Bianca:

leuk om je verhaal te lezen en fijn dat de reis goed is gegaan!
    geniet van je tijd daar!

• 09 Oktober 2012 - 19:57

Hans:

Hoi timmetje

Blij dat alles goed verlopen is. Klink me mooi in de ore, zou wel mee willen.
    Ik hoop dat alles ook zo goed verloopt, en je he terg naar je zin heb.
    Geniet van je werk en je verblijf.
    ik volg je

groetjes Hans

• 09 Oktober 2012 - 19:57

Ilse:

Heej Tim!

Wow, dikke afzetterij door die man! Gelukkig zijn jullie er niet 'ingetuind' en heeft dat malariapilletje idd al goed werkt verricht, haha. Wel echt super leuk dat jullie wel de stad hebben kunnen zien.
    Blij om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen helemaal zo'n eind weg. Geniet maar lekker van het zonnetje. Hier begint t nu steeds kouder te worden (vandaag werd t al niet warmer dan een graad of 7, morgen wordt t waarschijnlijk maar 5 graden..)

Geniet van de eerste dagen, je zal een boel nieuwe (en hopelijk ook leuke!) indrukken te verwerken hebben ;-).

Liefs Ilse

• 09 Oktober 2012 - 21:23

Anouk:

Hee broer,

Leuk om te lezen zeg!
    Fijn dat je bent aangekomen en dat de eerste dagen goed bevallen zijn.
    Geniet ervan en hou ons op de hoogte, dat is leuk!

Xxx anouk

• 09 Oktober 2012 - 22:03

Meine:

Hey lieverd!

Nou gelukkig was je idd nog op tijd voor de city tour! 16 uur aan een stuk wachten is ook niet alles... daar weten wij alles van ;-)
    Nu lekker bijkomen en genieten van alle eerste indrukken! Ik heb nog wat foto's toegevoegd van je vertrek ;-)

Kus xxxx

• 09 Oktober 2012 - 22:04

Roos Wolfs :

Tim, je bent gelukkig via de omweg Istanbul en Rwanda goed aangekomen over niet zulke mooi wegen als in Nederland. Onafhankelijkheidsdag is morgen over, dan kun je de stad - voorzichtig- gaan verkennen. Dat zal ook wel heel anders zijn dan in Nederland. Ik ben ook benieuwd wanneer je kennis maakt met de mensen van je project. Wens je een leerzaam project toe. Voor Sjors ook trouwens ( geef je dat door ?) Je hebt in Istanbul waarschijnlijk de Agia Sofia gezien (' betonachtig gebouw') en wellicht de blauwe moskee. Nog veel waardevolle en verbazingwekkende ervaringen gewenst in Uganda. Groeten, Roos

• 09 Oktober 2012 - 22:36

Joke En Garreld:

Leuk om zo snel al iets te horen, wij zijn benieuwd naar al je verhalen. Lekker meegenieten.
    Geniet ervan.
    Joke en Garreld

• 09 Oktober 2012 - 23:15

Annemoon:

Hoi Tim!
    Fijn om te horen dat de reis goed gegaan is en dat jullie goed op de bestemming aangekomen zijn. Leuk dat je al zo snel iets van je laat horen.
    Heel veel plezier!
    Groetjes,
    Annemoon

• 10 Oktober 2012 - 08:10

Loes:

Hi Tim,

Wat een leuk verslag om te lezen.
    Heel veel plezier daar en geniet ervan!

Groetjes je nichtje

• 10 Oktober 2012 - 08:10

Anja:

Hey Meine
    Dat zijn bekende foto's...rugzak op. Voor en achter bepakt. Het lijkt net of hij op vakantie gaat naar Vietnam ha ha.

• 10 Oktober 2012 - 11:31

Paul En Tante Marian:

Fijn, dat je goed bent aangekomen. Ik heb jouw verslag uitgeprint met een reisfoto erbij voor oma Jansen. Kan ze jou wederwaardigheden ook volgen. Gr.Paul.Kaatsheuvel

• 10 Oktober 2012 - 11:31

Paul En Tante Marian:

• 10 Oktober 2012 - 12:17

Anne-Mieke:

Voor geen kleintje vervaard zo te zien, dat gaat in lLira helemaal goed komen. Groet Anne-Mieke

• 10 Oktober 2012 - 15:08

Sanne:

Hey Tim!!
    Dat is even n andere wereld! Went vanzelf ;-) Geniet ervan!
    X

• 11 Oktober 2012 - 12:37

Margo:

hele leuke fotos al.leuk om te zien hoe de bar er uit ziet.
    of is dat je guesthouse?
    ;- p

• 17 Oktober 2012 - 01:38

Ramona Oldenbeuving:

Hee Tim! Jeetje wat loop ik achter met informatie! Lijkt me een totaal andere wereld! Het voordeel van het achterlopen met informatie is nu wel dat ik niet hoef te wachten op een volgend verslag, maar gewoon op de volgende kan klikken! Heel veel plezier daar! Ook voor Sjors! Groetjes! xx