The Northern Uganda Children's Marathon 2012 - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Tim Jansen - WaarBenJij.nu The Northern Uganda Children's Marathon 2012 - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Tim Jansen - WaarBenJij.nu

The Northern Uganda Children's Marathon 2012

Blijf op de hoogte en volg Tim

11 December 2012 | Oeganda, Lira

Heeeeey, daar ben ik weer!

De laatste twee weken voor de marathon zijn voorbij gevlogen. De afgelopen weken stonden natuurlijk in het teken van de marathon. Sponsoren moesten bevestigd worden en mensen moesten zich nu toch echt gaan registeren. Helaas wordt dat registreren toch wel lastig. Ondanks vele registratiepunten in het dorp, registreren ze vaak pas op het laatste moment. Als het kan nog op de dag zelf...
Wat jammer is, is dat wij als organisatie in een soort vicieuze cirkel zitten. Er is geen geld, echt gewoon niks. Dus er kan niks gekocht worden om het evenement te promoten. Pas bij de eerste registraties komt er wat geld vrij waarvan kleine dingen gekocht kunnen worden. Denk hierbij aan posters in A3-formaat. Als dat geld op is, dan moeten we weer wachten op een volgende registratie. Heel frustrerend. Maar als je dus niks kunt promoten, dan weten mensen niet dat er een evenement is en ook niet waar ze kunnen registreren. En dat maakt het organiseren erg moeilijk.
Facebook! Dat is natuurlijk dé oplossing voor gratis reclame. Klopt, dat hebben we ook heel veel gebruikt. Alleen moet je je natuurlijk afvragen wat je doelgroep is. Zeg tachtig procent van de doelgroep die wij wilden bereiken heeft geen facebook of heeft überhaupt geen computer. Mission failed zou je zeggen... Niet helemaal. Natuurlijk is er een hoop mond tot mond reclame en ook de verschillende radiostations hebben hun werk goed gedaan. Ik hoop wel dat er volgend jaar een soort startbudget is waarmee banners gekocht kunnen worden. Marketing is echt heel belangrijk en op dat onderdeel hebben we niet het onderste uit de kan gehaald (of kunnen halen). Volgende keer beter!

In de laatste week zijn we naar een potentiële sponsor geweest, Mukwano. Leverancier van diverse dingen. Echt een groot bedrijf. Na wat onderhandelingen vertelden ze dat ze bijna vijfduizend flesjes water en wat T-shirts wilden doneren. In the pocket! Net als de enige leverancier van energie, Umeme. En een nieuw watermerk Fresh Springs. Daarnaast gaf Coca Cola ons sowieso al water en zouden ze een verkooppunt voor frisdrank regelen. Vrijdag voor de marathon werden de flessen water van Coca Cola geleverd en vroeg ik me af wanneer de andere leveranciers zouden komen. Wat bleek, Umeme had niet meer bevestigd, Fresh springs was afgehaakt en bij Mukwana waren ze vergeten de levering te sturen. Tja... wat doe je dan. Laten we het zo zeggen, we waren heel blij dat Coca Cola hun afspraak nagekomen was! Blijkbaar gaat het zo heel vaak met sponsoren.

De marathon!
Vroeg op, bibnumbers printen en knippen, registration forms maken en op naar het golfterrein! Coca Cola zou daar een tent opzetten en daar hadden we een afspraak met het rode kruis. Net op het moment dat we wilden gaan kregen we een telefoontje van de eigenaar van het golfterrein. Officieel hadden we nog geen toestemming om het golfterrein te gebruiken. De brief, met daarin de toestemming, zou er wel zijn, maar niemand wist waar. De eigenaar vertelde twee uur voor de start doodleuk dat we het golfterrein mochten gebruiken als we 1.600.000 shilling betaalden. Wat neer komt op ongeveer vijfhonderd euro! Wat een $#@!... Dat ging hem dus niet worden. Oke, plan B. Wat was plan B? Geen idee, maar er was nog wel een vervallen stadion in het dorp dicht bij het golfterrein. En helemaal gratis!! Toch op Facebook een oproep geplaatst om mensen naar het Akii Bua Stadium te leiden. Daarnaast een whiteboard met de melding naar het golfterrein. Primitief, maar effectief. Tijdens de voorbereidingen hebben we een aantal vrijwilligers naar het terrein gestuurd om mensen de weg te wijzen en uiteindelijk is het allemaal gelukt. Coca Cola kwam aanrijden met de tent en ook het rode kruis was mooi op tijd. Op het moment dat we dachten dat dat het zou zijn komt er ineens een enorme Coca Cola-bus het terrein op rijden. Eerst dacht ik dat het voor frisdrank was, maar wat bleek. Het was een podium met gigantische boxen. Dit hadden we niet met hen afgesproken, maar wat waren we er blij mee. Doordat we de twee tribunes erbij betrokken hadden was er eigenlijk direct sfeer en met wat ballonnen en kei harde muziek was het evenement compleet. De eerste geregistreerden mochten komen.
En dat deden ze ook! De bib numbers die we gemaakt hadden werden op de T-shirts geniet en sommigen deden een warming-up. Door alle omstandigheden is de start een uurtje verlaat, maar ook dat is natuurlijk normaal hier.

Eerst vertrok de tien kilometer en daarna de vijf. Ik liep een stuk met de vijf mee waarna ik achter op een fiets ben gesprongen om foto's te maken. Na tweehonderd meter al de eerste obstakels. Een kudde koeien... Dat hadden we niet gepland. Maar goed, niks is gelopen zoals gepland, dus dit kon er ook nog wel bij :P
Halverwege werden beide routes van water voorzien, net als bij de finish. Na de marathon werd de funzone geopend waarin verschillende leuke activiteiten gedaan werden. Inmiddels waren er zo veel toeschouwers dat de tribune vol zat en dat iedereen er in een hele grote kring omheen stond. Na de medaille-uitreiking liep het rustig leeg en rond een uur of vier was het echt afgelopen. Coca Cola ruimde hun eigen spullen op en de rotzooi... ja, helaas werkt het zo... blijft gewoon liggen. Al met al een zeer geslaagde dag met vele leuke momenten!

Voor nu zit onze stage erop. We hebben de komende dagen nog evaluaties en kunnen nog even wat andere zaken afronden waarna we naar Kampala gaan. Vanaf daar zullen we volgende week met een boot naar Tanzania afreizen en begint onze vakantie pas echt.

Voor meer foto's klik hiernaast op de link "foto's" want volgens mij worden ze niet allemaal hieronder weergegeven.

Vanaf nu zal internet een groter probleem worden. We gaan volgende week Tanzania in en we hebben geen idee hoe het daar geregeld is. Dus het is even afwachten wanneer de volgende blog komt. Daarnaast is ons abonnement op internet deze week ook afgelopen en houdt het op met onbeperkt internet. Maar we zullen zien!

In ieder geval weer bedankt voor het lezen en ik wens iedereen alvast een fijne kerst toe!

Tim

• 11 December 2012 - 11:20

Garreld En Joke:

Tim je verhalen blijven leuk om te lezen. Geniet van je welverdiende vakantie.
    groetjes Garreld en Joke

• 11 December 2012 - 11:31

Hans:

Goed gedaan Tim

Dat hebben jullie mooi gedaan en je heb het vertaald in je verslag, jammer dat er mensen zijn die hun afspraak niet na komen.
    Prettige vakantie nu en geniet ervan.

De zeeuw

• 11 December 2012 - 11:42

Margo:

goed gedaan jochie!
    je ziet dat je toch zelfs in primitieve toestanden en met wat tegenslagen toch dingen voor elkaar krijgt.
    fijne vakantie en goeie kerst.
    xxxxxxxxxx

• 11 December 2012 - 16:28

Anja:

Timmy
    Geweldige prestatie. Op de foto's ziet het er gesmeerd uit.
    Er kunnen dan wel veel obstakels geweest zijn, maar volgens mij kunnen jullie terug kijken op een geslaagd festijn. Jullie hebben in ieder geval jullie inspanningen ervoor gedaan. Petje af.
    Nu dan vakantie voor jullie.
    Geniet ervan en maak mooie foto's dan genieten wij er straks ook van.
    We hopen je natuurlijk af entoe nog wel te horen via facebook en anders hoor ik je verhalen wel via Meine.
    Geniet ervan en kom weer veilig terug naar Nederland.
    Ook voor Sjors natuurlijk.

Toi toi xxx

• 11 December 2012 - 16:32

Ilse Swankhuisen:

Zo zie je maar dat je altijd de bevestiging van de bevestiging moet hebben, zelfs hier in Zweden hebben een aantal dat ervaren (met beëindigen van internetcontract bijvoorbeeld). Maar wel helemaal super dat ondanks de tegenslagen het evenement goed heeft uitgepakt :)!
    Geniet van jullie laatste weekjes daar, ik ben over anderhalve week alweer thuis in NL, echt gek idee! Maar nu nog vanuit Zweden alvast God Jul & Gott Nytt År :). Zie je in januari weer.
    Liefs! xx

• 11 December 2012 - 21:31

Papa:

he Tim, goed georganiseert, aan de foto's te zien een hele goede opkomst, veel publiek, het is een compliment waard wat jullie daar neer gezet hebben.
    en nu nog enkele weken lekker vakantie, geniet nog van het zonnetje daar en de temperatuur want hier is het wat minder.
    grt. xxx

• 12 December 2012 - 09:33

Ellen Burger:

Goed te lezen dat jullie zo aan de slag zijn en zulke waardevolle ervaringen opdoen. Ik wens jullie een heerlijke vakantie toe met nog meer mooie ervaringen en warme contacten.
    hartelijke groet vanuit een wit Nijmegen, Ellen Burger

• 12 December 2012 - 18:43

Mieke Bisselink:

Hoi Tim,
    Ik zie aan de foto's dat jullie plezier hebben kunnen geven aan de mensen daar.
    Een hele happening en al met al toch goed gegaan.
    Goed gedaan, je kunt er trots op zijn.
    Fijne kerstdagen en een goed 2013!
    Ik wens je een veilige thuiskomst!
    En geniet nu nog maar van een fijne vakantie!
    Groetjes, Tante Miek.

• 13 December 2012 - 22:41

Anouk:

Hee Tim,

Jullie regelen het allemaal wel. goed gedaan hoor!
    Zeker na al die tegenslagen en frustraties!
    Ben trots op je, broer!

Geniet nu maar lekker van de vakantie en hopelijk werkt het internet een beetje mee want ik wil niks missen.

Liefs Anouk

• 13 December 2012 - 23:37

Arthur:

Super Tim. Volgende keer geen marathon maar een hindernisloop, hinkstap verspringen, fierlejeppen, of wat dan ook organiseren !!!!!
    Mooie foto's!!!!!