Voorbereidingen - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Tim Jansen - WaarBenJij.nu Voorbereidingen - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Tim Jansen - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen

Blijf op de hoogte en volg Tim

26 September 2012 | Nederland, Nijmegen

Hallo allemaal!!!

Daar is dan mijn eerste post! Nog andere halve week te gaan en dan zit ik samen met Sjors Geene in het vliegtuig richting Oeganda (Uganda). Sjors en ik volgen de minor ‘International Sustainble Development Cooperation’ waarbij we de kans hebben gekregen om ontwikkelingswerk te verrichten in Uganda. Het project wat wij gaan ondersteunen is het organiseren van een marathon voor kinderen in een ex-oorlogsgebied in het noorden van Uganda. Omdat het gebied een lange tijd is bezet door (kind)rebellen onder leiding van Joseph Kony (LRA) hebben de bewoners daar geen bestaan op kunnen bouwen waardoor ze grote achterstanden opgelopen hebben. De organisatie waarvoor wij de marathon gaan organiseren is ‘Art for Childeren Uganda’ (ACU), wat een partner is van de beter bekende War child.

ACU is sinds 2006 actief bezig om kinderen op een creatieve manier na te laten denken over het leven en over wat ze later willen worden. De kinderen krijgen bijvoorbeeld les in schilderen, theater, tekenen en nu wordt er voor het eerst ook een marathon georganiseerd. De bedoeling is dat wij de marathon mee organiseren en een conceptplan schrijven voor de organisatie zodat zij het ieder jaar makkelijker kunnen organiseren. Voor ons een hele uitdaging want wat voor ons als normaal wordt ervaren kan daar een hele klus zijn. Zo is het belangrijk dat de directeur Adicho nauw betrokken is bij de ontwikkeling van het plan. Mocht het nodig zijn dan kan hij zelf aanpassing doen en het concept echt gaan gebruiken. Vaak wordt dit vergeten waarna, door bijvoorbeeld een fout in het concept, het plan onbruikbaar is en het in de prullenbak verdwijnt. Erg belangrijk dus dat het project ‘sustainable’ is.

Voor nu is het nog een heleboel spullen pakken en ervoor zorgen dat ik alle belangrijke gegevens bij elkaar verzamel. Dit lukt op zich aardig, maar de tijd begint te dringen. Zeven oktober vliegen we om 23:30u vanaf schiphol naar Istanbul. Omdat we daar een lange stop hebben, krijgen we een gratis citytour wat het wachten een stuk leuker maakt! Daarna vliegen we naar Rwanda waarna we doorvliegen naar Kampala (Entebbe), de hoofdstand van Uganda, zullen vliegen. Hier worden we op het vliegveld opgewacht door een taxi die ons naar het ICU-guesthouse in Kampala-city brengt. Dit is voor vele medestudenten de ‘thuisbasis’ voor hun stage.

De dag van aankomst in Uganda is een nationale feestdag. Uganda is dan precies vijftig jaar onafhankelijk. Voor ons is het natuurlijk erg leuk om ook een feestdag mee te kunnen maken in de hoofdstad. De dag na aankomst (woensdag) krijgen we een tour door Kampala en de donderdag vervolgen wij onze reis naar het noorden waar wij ons project gaan doen bij ‘Art for Childeren’. De stad Lira zal dus voor ongeveer negen weken onze thuisbasis zijn.

Ik hoop dat jullie veel leesplezier hebben en ik zal proberen om de site zo goed mogelijk up-to-date te houden...

Groetjes Tim

Site Sjors: http://sjorsgeene.waarbenjij.nu/
Site ACU: http://artforchildrenuganda.org

• 26 September 2012 - 13:36

Stijn:

Wordt een mooi avontuur!!! Ik zou maar vast beginnen met oefenen voor de marathon zelf ;). Het is natuurlijk erg belangrijk om alle vlakken je ervaring te kunnen delen ;)
    Succes!

• 26 September 2012 - 14:41

Mark Bisselink:

Hoi Tim,

Heel veel succes en geniet ook van alle indrukken!

Groeten,

Mark Bisselink

• 26 September 2012 - 15:24

Ilse Swankhuisen:

Heej Tim!
    Echt super leuk dat jullie allebei een reisverslag bij gaan houden, ben echt benieuwd hoe het daar zal zijn. Ga je blijven volgen en hopelijk worden het mooie avonturen die jullie mee gaan maken. Echt super vet dat jullie op zo'n belangrijke dag aankomen, dan wordt je meteen goed ondergedompeld in de cultuur daar ;-).
    Heel veel succes nog met alle voorbereidingen!
    Liefs Ilse

• 26 September 2012 - 15:42

Maike:

Ik ga je zeker volgen!
    Maak er een geweldige tijd van!

• 26 September 2012 - 17:52

Sanne De Jong:

hey!! Het wordt vast een prachtig avontuur!! Geniet ervan, pik veel mee van de cultuur en hou je oren en ogen open!! Er zullen heel wat verrassingen op je liggen te wachten daar.. :) Als ik eind oktober terugvlieg vanuit Zuid Afrika zal ik even naar je zwaaien! x

• 26 September 2012 - 22:35

Gerrie:

Hoi Tim,veel succes en plezier daar maak er iets van van alles wat je daar ziet en mee maakt.
    Groeten van ons

• 27 September 2012 - 12:07

Anja:

Je site ziet er mooi uit. Dat is wel fijn als we al je verhalen gaan lezen :-)
    Succes ............. en wij letten wel op Meine

• 27 September 2012 - 20:18

Margo:

nou joh,nog ff en je gaat op pad !
    geniet er van en dan genieten wij van je avonturen en foto's!

• 01 Oktober 2012 - 21:52

Tante Mieke:

Hoi Tim,

Mooie site, Tim.
    En nu gaat het avontuur beginnen.
    Waar is dat feestje....daar is dat feestje. Leuk om die feestdag al mee te mogen maken.
    Dat is een mooie belevenis.
    Je gaat daar veel betekenen voor de mensen, maar neem ook tijd voor jezelf, geniet van die andere cultuur.
    Ik ben benieuwd naar je verslagen en je avonturen en kan lezen en zien wat jij allemaal gaat doen.
    En...zeker als je kunt...... op safari gaan, hoor!

Nou, ik wens je een hele goede reis en veel succes, ook voor Sjors.
    Groetjes, tante Miek.

• 09 Oktober 2012 - 21:14

Sietse:

All the best buddy, zet 'm op!!

• 09 Oktober 2012 - 21:14

Sietse:

All the best buddy, zet 'm op!!

• 10 Oktober 2012 - 15:02

Joop:

Hee vent

Hardstikke leuke site en een prachtig projekt om te doen, jongens.
    Wij wensen jullie veel succes en zullen zeker je berichtgevingen en foto's bijhouden.
    Neem ook de tijd voor jezelf, want dit zijn ervaringen voor het leven.

Groeten
    Ome Joop en Tante Wilma